تاريخ : ۱۳٩٠/٤/۱۱ | ۱۱:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

همه ما با حس فطری گرسنگی به دنیا آمده ایم. لازم نیست معده خود را پر کنید تا احساس سیری کنید. چند لقمه از غذایی که معمولاً در رژیم غذایی تان جایی ندارد ممکن است خیلی راضی کننده تر باشد و یک سبد نان یا چند ماگ قهوه همچنان شما را گرسنه و ناراضی نگه دارد. برای تشخیص گرسنگی ابتدا باید آن را درک کرد.
البته این کار آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. شاید بسیاری از ما هیچ وقت نگذاشته ایم به گرسنگی واقعی برسیم و فقط نوعی احساس ناراحتی داشته ایم. با ناآگاهی از اینکه گرسنگی واقعاً چیست ممکن است سال ها و سال ها پیش از آنکه گرسنه شده باشیم غذا خورده باشیم به طوری که حالا نتوانیم فرق بین گرسنگی و احساس هایی مانند اضطراب، تنش، کسالت یا سایر محرک های احساسی یا بیرونی را تشخیص دهیم. اجازه نداده ایم که مدت زمان طولانی و کافی بدون غذا باقی بمانیم تا گرسنگی واقعی را احساس کنیم، شاید از زمان کودکی به بعد گرسنگی را تجربه نکرده باشیم.
همه ما با حس فطری گرسنگی به دنیا آمده ایم. وقتی نوزاد چنین حسی دارد گریه می کند. مادر یا پرستار به او شیر می دهد و وقتی که نوزاد دیگر گرسنه نباشد غذا را پس می زند. یعنی پیش از آنکه بتواند حرف بزند کاری می کند که او را بفهمیم.
کودک تازه پا هم که شروع به خوردن غذای کودک کرده است هنوز کنترل غذای خودش را به دست دارد. ممکن است مادر فکر کند کودک باید تمام غذای درون بشقابش را بخورد اما کودک طور دیگری فکر می کند. کودک دندان های سفید و کوچکش را به هم قفل می کند و اجازه نمی دهد حتی یک قاشق دیگر از چیزی وارد دهانش بشود. مادر لپ های گل انداخته کودک را فشار می دهد و سعی می کند با فشار دهان کودک را باز کند اما کودک مقاومت می کند. اگر هم مادر به هر ترتیب موفق شود مقداری غذا در دهان کودک بگذارد کودک آن را بیرون می ریزد گاهی روی پیش بندش و گاهی روی مادر. پیغام او کاملاً واضح است: «مامان، دیگه غذا نمی خوام.»
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. مادر هر بار بیشتر تلاش می کند و کودک بالاخره یاد می گیرد او را با تمام کردن هرچه در بشقابش هست خوشحال کند. شاید مادر به کودک بگوید اگر غذایت را تمام کنی جایزه ات دسر است.
اگر کودک گریه را کنار بگذارد یک آب نبات جایزه می گیرد. پس یاد می گیرد همه غذایش را بخورد تا احساس خوبی به دیگران بدهد. به نظر نمی رسد دیگر مهم باشد که او گرسنه است یا نه. کودک یاد می گیرد به احساس گرسنگی یا سیری خود بی توجه باشد تا به مذاق دیگران خوش بیاید و کودک این را خوب یاد می گیرد.
سال ها بعد، او هنوز هم با غذا خوردن با دوستان هنگامی که اصلاً گرسنه نیست آنها را همراهی می کند یا فقط برای اینکه با جمع همراهی کند یا میزبان را خوشحال کند میوه و شیرینی و آجیل می خورد.
در فرهنگ لغت «گرسنگی» این طور تعریف شده است: «احساس رنج آور یا حالت ضعف ناشی از نیاز به غذا خوردن.» بعضی از مردم اگر در زمان مقرر غذا نخورند زود رنج، بی حال یا گیج می شوند. بعضی دیگر از گرسنگی احساس منگی، خالی بودن، بی حوصلگی، سردرد و سستی می کنند. گهگاه قار و قور شکم هم خبر از فرا رسیدن وقت غذا می دهد. بعضی ها وقتی افسرده می شوند غذا می خورند. بعضی ها وقتی افسرده می شوند اشتهایشان را از دست می دهند. محرک های بیرونی ممکن است بسیار متفاوت باشند، ممکن است احساسی یا جسمی باشند و البته باید توجه داشت تعداد کمی از اینها گرسنگی هستند و بقیه فقط سیستم عصبی را ضعیف می کنند.
بدن انسان با مکانیسم ذاتی استقامتی ساخته شده که به زنده ماندن و بقای او کمک می کند. وقتی نیاکان ما در بیشه زارها پرسه می زدند و ناگهان با ببری روبه رو می شدند که از لای بوته ها به سمت آنها خیز برداشته همگی بسیج می شدند یا با آن بجنگند یا فرار کنند. هزاران سال بعد، ما هنوز هم با ببرهایی روبه رو می شویم. مرگی در خانواده، از دست دادن شغل یا بیماری ممکن است دقیقاً تاثیر حمله ببر را داشته باشد.
نبض سریع می شود، دهان خشک می شود، کف دست عرق می کند و فرد برای بازگشت به رفتار گذشته و سعی در فائق آمدن بر هیجان چیزی به دهان خود می گذارد. حتی شاید فرد در عکس العمل به نوسانات زندگی روزمره - حرکت لاک پشتی ماشین ها در ترافیک، صفی در بانک یا رفتار نامناسب پیشخدمت رستوران- یک جعبه بیسکویت بخورد یا حتی یک پرس غذای اضافه سفارش بدهد. شاید فرد مسئله ای کوچک را با یک ببر اشتباه بگیرد در حالی که فقط یک بچه ببر کوچک است.
آیا تا به حال پیش آمده وقت ناهار احساس گرسنگی کنید اما آنقدر غرق در انجام کاری یا مثلاً خواندن کتاب باشید که چند ساعت دیگر می گذرد و شما اصلاً دوباره به فکر غذا خوردن نمی افتید؟ گرسنگی واقعی نمی تواند چند ساعت صبر کند. پافشاری می کند تا به آن غذا داده شود. وقت ناهار هم گرسنه نبودید و آن احساس فقط عکس العملی به محرک زمانی بود، دلیلی که ما معمولاً براساس آن غذا می خوریم. اگر حواس خود را جلب فعالیت دیگری بکنیم گرسنگی شدید بعد از چند دقیقه برطرف خواهد شد. سعی کنید بین گرسنگی و میل شدید خود به غذا خوردن تفاوت قائل شوید.
لازم نیست معده خود را از غذا پر کنید تا احساس سیری به سراغتان بیاید. همچنین هنگامی که از لحاظ روحی یا جسمی احساس ناراحتی می کنید وقت مناسبی برای غذا خوردن نیست. فقط وقتی غذا بخورید که واقعاً گرسنه باشید و وقتی دیگر گرسنه نبودید دست از غذا خوردن بکشید. منتظر نمانید که شکمتان پر شود یا دیگر هیچ غذایی روی سفره باقی نماند. هنگامی که لباس تان برایتان گشاد شود از کمتر غذا خوردن بیشتر لذت خواهید برد. برای رسیدن به این مرحله باید صبر داشته باشید و تمرین کنید. به یاد داشته باشید:
● حجم بالای غذاهای غیرمغذی معده را پر و بادکرده می کند اما احساس گرسنگی واقعی را رفع نمی کند.
● تنوع و ترکیب موادغذایی مختلف در کنار مغذی بودن آن گرسنگی را برطرف می کند.

مشاهده ی آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس

 

www.clinic-ideal.ir

 

 

تماس برای گرفتن اطلاعات
بیشتر در خصوص

 لیزر واژینال (فمیلیفت)کرایولیپولیز-لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد
کویتیشن-شاک ویو_رادیوفرکانسی

 

 

رژیمهای
استاندارد کاهش و افزایش وزن
 

 

با

 

 

     44483079   
 09199090683

 





صفحه ایسنتاگرام ایده آل

 Clinic__ideal

 



  • سامان | اخبار