تاريخ : ۱۳٩۱/۱۱/۸ | ٧:۳٠ ‎ب.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

خانم الف-د با موجی از استرس و ناراحتی همراه با شوهر خود وارد دفتر مشاوره می شود. با چشمانی نگران می پرسد: من چند ماهه می توانم به وزن قبل بارداری برگردم؟

از سن بچه ایکه در اغوش پدر خوابیده می توان حدس زد که بیشتر از یکماه از زایمان این خانم نگذشته است. اورا به ارامش دعوت کرده و برایش توضیح داده می شود که:

 

یکی از عمده نگرانی‌های تازه‌مادران پس از دوره طولانی بارداری، رسیدن به وزن قبلی و حتی تناسب اندام است. خیلی از خانم‌ها تصور می‌کنند بارداری فرم طبیعی بدنشان را تغییر خواهد داد و گریزی از آن نیست.

 به همین دلیل هم با ناامیدی به زندگی ادامه داده و در صدد راهی برای رسیدن به وزن قبلی نیستند. حال آن که تا رسیدن به تناسب اندام راهی نیست. البته رژیم گرفتن را در این دوران هرگز توصیه نمی‌شود. آنچه شما را در رسیدن به تناسب اندام کمک می‌کند، فقط تحرک و فعالیت‌ جسمانی در محدوده طبیعی است. بهتر است سلامتی فرزند خود را در الویت قرار داده و بعد از گذراندن دوران طلایی شیردهی کم کم به تناسب اندام خود بیندیشند.

 

 رعایت نکات ویژه  زیر  به  زنان بعد از دوران بارداری توصیه می شود:


1 انجام فعالیت‌های سبک ورزشی پس از گذشت شش هفته از زایمان اشکالی ندارد. یک هفته پس از زایمان در صورتی که شما زایمان طبیعی داشته‌اید، می‌توانید ۳۰ دقیقه و سه بار در هفته پیاده‌روی کنید و ورزش‌های سبک انجام دهید. به تدریج و با افزایش قدرت بدنی می‌توان طول مدت و دفعات پیاده‌روی را افزایش داد.


۲٫ اگر زایمان شما به طریق سزارین بوده است شش تا هشت هفته صبر کنید. می‌توانید در خانه قدم بزنید زیرا این قدم‌زدن به بهبود زخم عمل جراحی شما کمک می‌کند. اما ورزش در بیرون از منزل را تا شش هفته به تاخیر بیندازید.


۳٫ به یاد داشته باشید که مفاصل و رباط‌های شما به مدت سه تا پنج ماه زمان می‌برد تا قدرت گذشته را پیدا کند. بنابراین از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید.


۴٫ اگر می‌خواهید در کلاس‌های ورزشی شرکت کنید، حتی‌المقدور در کلاس‌هایی ثبت‌نام کنید که مربی ورزش با ورزش‌های پس از زایمان آشنا باشد.


۵٫ ورزش برای زنانی که تازه مادر شده‌اند بسیار خوب است حتی از بروز افسردگی‌های پس از زایمان جلوگیری می‌کند اما این ورزش‌ها چند ماه پس از زایمان نباید موجب خستگی و فشار زیاد شوند.


۶٫ انجام ورزش‌های سبک لگن و شکم بسیار مناسب است. بازگشت به شکل اولیه پس از زایمان طی چند روز هرگز اتفاق نمی‌افتد و تدریجی است و اغلب پس از سه ماه انجام بعضی ورزش‌های خاص، بدن مادر به وضعیت اولیه برمی‌گردد. با شروع ورزش‌های سبک و با پیاده‌روی‌های کوتاه‌مدت، عضلات کف لگن کم‌کم قدرت قبلی‌شان را به دست می‌آورند.


۷٫ شما می‌توانید پس از مراجعه به پزشک پس از شش هفته و اطمینان از سلامت خود، ورزش‌های کششی را شروع کنید. خوابیدن به پشت و انقباض عضلات شکم و لگن، چرخش کمر، خم‌شدن، بلندکردن پاها زمانی که به پهلو دراز کشیده‌اید و ورزش‌هایی از این قبیل موجب تقویت عضلات و بازگشت وضعیت بدنی به شکل اولیه می‌شود. این اتفاقات تدریجی است و زمانی شما به شکل اولیه خود بازمی‌گردید که هر روز این ورزش‌ها را انجام دهید.


۸٫ وزنی که شما در طول بارداری به دست آورده‌اید، به یک باره از دست نمی‌دهید. چربی که در طول بارداری در بدن شما ذخیره شده است، با شیردهی از بین می‌رود. بنابراین سعی نکنید رژیم بگیرید. شیردهی به از دست دادن وزن‌تان کمک‌ می‌کند.

 

 

 

 

 

 خانم سارا 22 ساله از یزد:چرا بعضی اززنان بلافاصله بعد از زایمان به تناسب اندام قبل از بارداری خود می رسند؟

این گونه افراد ممکن است در طول بارداری دچار اضافه وزنی که اغلب زنان می شوند، نبوده اند و یا اینکه بعد از زایمان از یک رژیم فوق العاده سخت پیروی کرده اند که متخصصین تغذیه کاملا با آن مخالف هستند. متخصصان هشدار می دهند که برای رسیدن به اندام متناسب بعد از زایمان به هیچ عنوان از رژیم های سخت خوراکی و برنامه های ورزشی شدید استفاده نکنید ، به خصوص اگر دوران بارداری سختی را سپری کرده اید یا به صورت سزارین زایمان کرده اید و از همه مهم تر اینکه بچه شیر می دهید. بدترین چیز از نظر متخصصان این است که زنان بخواهند برنامه ای کاملا سخت را به صورت سریع در پیش بگیرند و زود به هدف برسند. اکثر خانم‌ها در طی ۶ ماه بعد از زایمان به وزن قبل از بارداری خود می‌‌رسند.عواملی که بر روند کاهش وزن بعد از زایمان تاثیر دارند شامل بارداری اول،‌شیر دادن به نوزاد،برگشت زود هنگام به سر کار خارج از خانه و … می‌‌باشند.در طی ۶ هفته اول بعد از زایمان نباید رژیم لاغری یا محدودیت انرژی داشته باشید زیرا بدن نیازمند انرژی است تا آنچه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است،باز یابد و نیاز کودک تامین شود.تغذیه با شیر مادر،به طور معجزه‌آسایی باعث کاهش وزن نمی‌‌شود ولی به کاهش وزن کمک می‌‌کند.



 نازنین 34 ساله از کرمانشاه: بهترین زمان برای شروع برنامه غذایی توسط مادر شیرده چه زمانی است؟

 

به نظر متخصصین تغذیه بهتر است که تا 6 هفته بعد از زایمان حتی به فکر رژیم گرفتن نباشید. البته کاهش جزئی وزن در این زمان نرمال است ، اما اگر بخواهید غذای مصرفی خود را به صورت چشمگیر کاهش دهید ، کار صحیحی نیست ، زیرا شما نیازمند انرژی کافی برای شیردهی هستید.  اگر این مقدار کالری را کم کنید نه تنها باعث کاهش وزن شما نمی شود، بلکه نوزاد و کودک شما را دچار کم وزنی می کند. زیرا در این صورت نمی توانید شیر با کیفیتی به کودک خود بدهید.
شیردهی باعث مصرف کالری می شود. این کار باعث می شود که اضافه وزن دوران بارداری کاهش چشمگیری پیدا کند.

 

 اکرم –م از تهران: چه زنانی می توانند بلافاصله بعد اززایمان رژیم کاهش وزن داشته باشند؟


اگر کودک خود را شیر نمی دهید، پیروی از رژیم غذایی بدون اشکال است، فقط به خاطر داشته باشید که هرگز بیشتر از یک کیلوگرم وزن در هفته وزن کم نکنید. ان هم با تحرک و رژیم توام
متخصصان تمرینات بدنی نه تنها باعث برگشت وزن متناسب بدن می شود ، بلکه انرژی لازم را نیز فراهم می کند و مانع از بروز افسردگی های رایج بعد از زایمان است.



 حمید م د از کرج: بهترین ورزش بعد از زایمان کدام ورزش میتواند باشد؟

بهترین نوع تمرین بعد از زایمان پیاده روی است. به طور کلی برای شروع تمرین می توانید از فعالیت هایی که سه ماهه سوم بارداری می توانستید انجام دهید ، شروع کنید. سپس مقدار آن را درست مثل مقدار فعالیت در سه ماهه دوم ، اول و قبل از بارداری افزایش دهید. این روند باید در طول 4 الی 6 ماه ادامه یابد.بهترین تمرینات ، تمرینات قدرتی برای تقویت میانگاه یا نیمه وسط بدن است. تمریناتی مثل نشست و برخاست ملایم(در صورتی که سزارین نشده باشید)، منقبض کردن و سپس رها کردن بخش لگن و ... می تواند برای تقویت این بخش موثر باشد.

 



 
مشاهده ی آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس



www.clinic-ideal.ir







تماس برای گرفتن اطلاعات
بیشتر در خصوص لیزر واژینال (فمی


لیفت)کرایولیپولیز-لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد




کویتیشن-شاک ویو
_رادیوفرکانسی






رژیمهای
استاندارد کاهش و افزایش وزن




با







44483079
09199090683








صفحه ایسنتاگرام ایده آل


Clinic__ideal



  • سامان | اخبار