تاريخ : ۱۳٩٠/٧/۱۸ | ۱٢:٥٥ ‎ب.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

2. غذا نسبت به تنقلات کمتر چاق می‌کند :
بسیاری از افراد جهت کاهش وزن غذای خود را کم می‌کنند ولی در عوض مصرف تنقلات را زیاد می‌کنند. متأسفانه تنقلات معمولاً غیر از چاقی عوارضی نظیر پوکی استخوان ( نوشابه) ، سرطان‌زائی و افزایش فشار خون ( پفک و چیپس ) و .... را در پی خواهد داشت. از طرف دیگر تنقلات چون بیشتر بصورت خرده خوری مصرف می‌شوند منجر به چاقی بیشتر می‌شود.

3. ریزه خواری یا خرده‌خواری یا ناخنک زدن :
ریزه خواری اغلب به علت یک نوع وسواس فکری است که باید درمان شود. درست نظیر شخصی که دست خود را با وجود پاک شدن و ایمان شخص مبنی بر پاک شدن آن مجدداً مجبور است که بشوید ، در این مورد هم شخص می‌داند که سیر است و لی مجبور است ناخنک بزند.
گاهی هم این مورد به علت کم خوردن غذا ایجاد می‌شود. مثلاً خانمی که اضافه وزن دارد و از شوهرش و یا از سایر اطرافیان خجالت می‌کشد تا موقع وعده غذای اصلی ، درست و اصولی غذا بخورد ، گرسنه می‌ماند و مجبور است بعداً و دور از چشم سایرین ریزه‌خواری نماید.

علت چاق شدن شدید دراثر ریزه‌خواری‌ :
 به علت مصرف مداوم مواد غذائی سطح انسولین خون همیشه بالا می‌ماند و منجر به چاقی بخصوص در ناحیه شکم می‌شود.
 چون حجم آن ماده‌غذائی زیاد نمی‌باشد پس تأثیرحرارتی غذا خوردن که منجر به افزایش سوخت و ساز می‌شود ، ایجاد نمی‌شود و بنابراین از یک طرف کالری وارد بدن شده و از طرف دیگر سوخت و ساز بالا نمی‌رود. که نتیجه این امر چیزی بجز چاقی شدید نخواهد بود.
 به علت مشخص نبودن میزان و مقدار مصرفی شخص هیچ احساس زیاده روی در خود نمی‌کند .

4. حذف یک یا چند وعده غذا :
حذف وعده‌های غذا منجر به کاهش تأثیر حرارتی غذا خوردن شده ( ( TEF و این مورد نیز منجر به کاهش سوخت و ساز می‌شود و از طرف دیگر با پرخوری در وعده‌های دیگر و یا با ریزه‌خواری جبران کالری خواهد شد.
پس به عنوان یک قانون کلی ، هیچ یک از وعده غذائی را حذف نکنید.

5. ورزش بیش از حد :
افراد چاق معمولاً دارای اشتهای بیشتری نسبت به افراد جامعه می‌باشند و از طرف دیگر اضافه وزن منجر به فشار مضاعف بر روی سیستم قلب و عروق ، تنفس و مفاصل این افراد می‌شود. ورزش بیش از حد و شدید در این افراد از یک ‌سو اشتها را زیاد می‌کند و از سوی دیگر فشار روی قلب ، ریه و مفاصل را شدیدتر می‌کند ، که گاهی منجر به عوارض غیر قابل جبران خواهد شد. پس ورزش جهت کاهش وزن باید از کم شروع شود و وقتی هم زیاد شد ، از حد خاصی فراتر نرود. اگر شخص در اثر ورزش ، اشتهایش زیاد شود ، کاهش وزن مختل خواهد شد.

6. گرفتن اطلاعات غلط در مورد کاهش وزن :
« می‌گویند فلان چیز لاغر می‌کند» ، این جملة آشنائی است که مراجعان جهت کاهش وزن مرتب تکرار می‌کنند ، متأسفانه این اطلاعات غلط منجر به شکست در روند کاهش وزن شده و هیچگاه هم مشخص نمی‌شود که منبع این اطلاعات کیست. گاهی هم منبع ، مشخص ولی غیر قابل اعتماد است یعنی ممکن است حتی در رسانه‌ها هم اطلاعات غلطی منتقل شود. پس سعی کنیم فقط از منابع موثق استفاده نمائیم.

7. استفاده مکرر از ترازو :
کاهش وزن به زمان احتیاج دارد و یک شبه اتفاق نمی افتد. هدف شما باید کاهش وزن در طول یک هفته باشد ، بنابراین به جای این که هر روز خودتان را وزن کنید هر هفته یکبار این کار را انجام دهید.
وقتی آخر هفته وزن کم کردید خوشحال می‌شوید و انرژی ادامه برنامه در شما به وجود می‌آید. هدفتان این نباشد که در طول یک سال فلان مقدار وزن کم کنید. بعضی‌ها می‌گویند می‌خواهم شبیه فلان هنرپیشه یا مانکن شوم یا تا آخر هفته باید 6 کیلو وزن کم کنم. این تفکرات باعث می‌شود با فشار زیادی که به خود می‌آورید بشدت آسیب ببینید یا نتوانید برنامه لاغری را ادامه دهید ، یعنی نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه بیمار و عصبی می‌شوید. پس لطفا واقع بین باشید.
اگر هر روز خودتان را وزن کنید ، افسرده می‌شوید. وزن شما به آن سرعتی که شما انتظار دارید ، کاهش نمی یابد. وزن کردن مکرر منجر به وسواس فکری می‌شود.

در ضمن اگر صبح و عصر وزن خود را چک کنید تغییرات آب بدن خود را مشاهده می‌کنید ( چاقی تجمع چربی در بدن است ) و گمراه می‌شوید.صبح‌ها ، وزن بدن به علت آب بین بافتی کمتر ، کاهش و عصرو شب به علت تجمع آب میان بافتی ، افزایش نشان می‌دهد. پس اگر در یک روز دو بار روی ترازو بروید ممکن است بین نیم تا دوکیلوگرم وزن شما تغییرات نشان دهد و چون این نوسانات وزن مربوط به آب بدن ( و نه چربی ) می‌باشد ، شما چاق یا لاغر نشده اید ولی گمراه ( گاهی افسردگی شدید و گاهی خوشحالی شدید ) خواهید شد‌.افسردگی شدید منجر به نا امیدی و شکست در ادامه رژیم و خوشحالی بیش از حد منجر به پر خوری خواهد شد ( چون فکر می کنید لاغر شده اید به خود حق می دهید بیش از رژیم مصرف کنید ) .

برای این منظور مثال هایی از مراجعه کنندگان مطب می‌آوریم :
مثال 1 :
خانمی که تحت نظر بوده و برنامه کاهش وزنش خیلی خوب پیش می‌رفت ، روزی به طور اتفاقی صبح روی ترازو میرود و عدد 87 را مشاهده می‌نماید‌. عصر همان روز روی ترازو رفته و عدد 88 را مشاهده می‌کند‌. این امر منجر به نا امیدی شدید در این شخص شده و برنامه خود را قطع می‌نماید ( با این اشتباه که برنامه غذایی او منجر به یک کیلو گرم اضافه وزن در یک روز برای ایشان شده است). پس از چند ماه ایشان با 3 کیلو گرم اضافه وزن باز می‌گردد .

مثال 2 :
خانم که شروع به کاهش وزن کرده و وزن اولیه ایشان 74 کیلو گرم بود ، یک روز عصر روی ترازو رفته و عدد 73 را میبیند ( پس از یک هفته گرفتن رژیم غذایی ) و فردا صبح مجددا خود را وزن می‌نماید و عدد 71.5 را می‌بیند‌. این شخص به علت اینکه تصور می‌نمود که توانسته در یک شب 5/1 کیلو گرم لاغر شود ( در حالی که ایشان فقط دچار کاهش آب میان بافتی بدن گشته و نه چربی ) دچار خوشحالی کاذب شده ، رژیم خود را با جدیت دنبال ننموده و با یک کیلو گرم اضافه وزن در روز ویزیت مراجعه می‌کند.

از طرف دیگر ترازوهای عقربه‌ای داخل منزل به هیچ وجه دقیق نیستند و با تغییر وضعیت ، مکان و سطح زیر آن عددهای متفاوتی را نشان خواهد داد.
پس تکرر توزین فقط شما را گمراه خواهد نمود.
وزن کردن فقط هفته ‌ای یک مرتبه و صبح‌ها پس از تخلیه ادرار و مدفوع و با لباس منزل صحیح ست.
نکته : اگر روز ویزیت ، شما عصر توزین شده و مجددا قرار است که ویزیت شما بعد از ظهر باشد برای مقایسه بهتر ، باید عصرها و با همان لباس و شرایط مطب خود را وزن نمایید.
نکته : چند روز قبل تا چند روز پس از قاعدگی هم ، وزن در اثر تجمع مایعات افزایش نشان می دهد .

8. تعجیل در کاهش وزن‌ :
همان گونه که ذکر شد ، کاهش وزن اصولی نظیر مسافرت با اتومو بیل است،یعنی اگر بخواهیم برای رسیدن به مقصد با عجله اقدام کنیم ، هر چند بار هم که امتحان کنیم بجز تصادف و آسیب به وسیله نقلیه و بازگشت به مبدأ هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. پس کاهش وزن با عجله بجز عوارض جسمی و روحی و بازگشت به وزن اول ( و حتی بیشتر ) هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت .اما ، اگر فقط یک بار زمان کافی و لازم را همراه باصبر و حوصله سرمایه گذاری نماییم ، سالم به مقصد خواهیم رسید.
مقصود ، سالم رسیدن به هدف است.

* میزان کاهش وزن در هفته‌ :
روند سوخت و ساز در بدن در طی گرسنگی باعث برخی عوارض منفی شامل کاهش ضربان قلب ، کاهش فشار خون ، پوست و موی خشک ، درد ، یبوست ، عوارض دستگاه عصبی و گاه افسردگی و مرگ می‌شود.
کاهش وزن طولانی مدت باعث کاهش ذخیره چربی شده و پروتئین بافت‌ها را محدود ساخته و منجر به کاهش شدید سوخت وساز پایه می‌شود ‌. سوخت وساز پایه در کاهش وزن سریع بیشتر کاهش می‌یابد. توصیه‌های درمانی " موسسه ملی سلامت " شامل کاهش کالری به گونه‌ای می‌‌شوند که باعث حدود دویست و پنجاه تا پانصد گرم کاهش وزن درهفته برای افراد دارای BMI حدود 27 تا 35 و نیم تا یک کیلو گرم در هفته برای افراد دارای BMI بالای 35 می‌شود. این مقدار از کاهش وزن حدود 6 ماه ادامه می‌یابد و باعث کاهش ده درصد وزن بدن می‌شود. برای 6 ماه بعدی ، تأکید برتغییر وزن نخواهد بود بلکه بر حفظ وزن بدست آمده تکیه می‌شود.

مردان سریع‌تر از زنان وزن کم می‌کنند زیرا توده بدنی خالص و سوخت وساز پایه آنها بیشتر است. اشخاص سنگین‌تر که به دلیل وزن بالاتر انرژی بیشتری مصرف می‌کنند انرژی بیشتری را نیز در مقایسه با اشخاص سبکتر از دست می‌دهند. برخی از اشخاص چاق که نمی‌توانند در اثر رژیم وزن کم کنند در واقع بیش از آن چه ادعا می‌کنند انرژی مصرف کرده و فعالیت فیزیکی خود را بیشتر تخمین می‌زنند.‌

9. استفاده از برنامه غذایی دیگران‌ :
یکی از عللی که اعتماد به نفس شخص را در موقع کاهش وزن کم می‌کند ، شکست برنامه‌های قبلی است. پس باید علت شکست‌ها را ریشه‌یابی و از وقوع آنها جلوگیری نمود. یکی از این علل ، استفاده از برنامه‌های غذائی سایر افراد می‌باشد یعنی برنامه غذائی را که درمانگر پس از بررسی و شرح حال و مشاوره و بر اساس سن ، جنسیت ، شرایط زندگی و میزان فعالیت ، وزن ، قد ، میزان اشتها واحتمالاً بیماریها ، برای یک نفر طراحی نموده است را شخص دیگری فقط به این عنوان که این برنامه غذائی برای لاغر شدن طراحی شده است ، استفاده می‌نماید و شخصی که برنامه را از درمانگر دریافت کرده از روی ترحم ، دلسوزی یا رودر بایستی به شخص دیگری تحویل می‌دهد. پس این را بدانیم که هر شخص باید از برنامه غذائی که برایش طراحی شده و زیر نظر درمانگر خودش به کاهش وزن اقدام کند تا احتمال شکست در او به حداقل برسد.

10. غذاهای خوب و بد :
بسیاری از مواد غذائی نظیر میوه ، لبنیات ، روغنهای مایع ، سبزیجات نشاسته‌ای ( سیب‌زمینی ، ذرت ، نخودفرنگی ، باقلا ، کدو حلوایی) ، قندهای طبیعی ( خرما ، عسل ، کشمش ، توت خشک ) و مغز‌ها از لحاظ کیفیت بسیار عالی ولی در موقع کاهش وزن بایستی به کالری آنها نیز توجه نمود. افرادی که این مواد را بدون محدودیت کمیت ( به صرف اینکه مواد غذایی خوب و با کیفیت هستند ) استفاده کنند دچار اضافه وزن خواهند شد. مواد غذایی که از لحاظ کیفیت بسیار پایین ودر عین حال کالری بسیار بالایی دارند ( نظیر چیپس ، پفک ، نوشابه ، سوسیس و کالباس و ...... ) در حد امکان در برنامه غذایی بایستی محدود شوند.

11. حذف یک گروه ‌غذائی :
همة گروههای غذایی در یک برنامه غذائی متعادل و اصولی باید وجود داشته باشد. ( به مبحث تعریف گروه های غذایی در همین کتاب مراجعه نمایید ).افرادی که یک گروه غذائی را حذف می‌کنند ( بطور شایع گروه نان و غلات ) پس از مدتی دچار کمبود تغذیه‌ای و افت سوخت و ساز شده و شکست در برنامه کاهش وزن را تجربه خواهند کرد و وزن آنها خیلی سریع برگشت خواهد نمود. مثال این مورد ، یک کارگر ساختمان است که برای ایجاد یک دیوار ، فقط آجر را روی هم‌چیده و از سیمان استفاده نمی‌کند. این دیوار محکوم به ریزش خواهد بود چون از سیمان در جای خود استفاده نشده است.

12. اعتقاد غلط مبنی بر مقاومت بدن در برابر کاهش وزن :
گاهی به علت تکرار رژیم‌های غذائی نادرست و یا به علت داشتن ژن چاقی ، شخص می‌پندارد که بدن او نسبت به کاهش وزن مقاوم شده است. مقایسه خود با دیگران و یا انتظار بیش از حد از بدن ( انتظار کاهش وزن 5پنج کیلو گرم در هفنه !!! ) نیز از عللی است که باعث می شود احساس پاسخ کند را در خود داشته باشیم. در اصل این اعتقادات غلط است که منجر به مقاومت شده و نه علل دیگر. پس باید دانست که اگر برنامه غذائی و تحرک شخص اصولی باشد هیچ بدنی در مقابل کاهش وزن مقاوم نخواهد بود.

  
مشاهده ی آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس



www.clinic-ideal.ir







تماس برای گرفتن اطلاعات
بیشتر در خصوص لیزر واژینال (فمی


لیفت)کرایولیپولیز-لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد




کویتیشن-شاک ویو
_رادیوفرکانسی






رژیمهای
استاندارد کاهش و افزایش وزن




با







44483079
09199090683








صفحه ایسنتاگرام ایده آل


Clinic__ideal        




  • سامان | اخبار