تاريخ : ۱۳٩٠/٦/۱۸ | ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

گلوتن نام عمومی یکی از پروتئین‌های موجود در گندم، چاودار (گندم سیاه)  و جو می‌باشد. زمانی که این پروتئین‌ها در رژیم غذایی فرد مبتلا به بیماری سیلیاک وجود دارند، این افراد مسموم می‌شوند که منجر به آسیب روده  می‌گردد. این آسیب دیدگی باعث کاهش جذب مواد غذایی ضروری می‌شود و اگر تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند منجر به سوءتغذیه و بیماریهای متعاقب  ( به عنوان مثال: کم‌خونی کمبود آهن، کاهش تراکم استخوان، کاهش وزن غیرارادی، کمبود فولات و ویتامین B12) گردد.

 

در منزل
اولین قدم شما ممکنست توقف در مغازه خواربارفروشی در راه بازگشت به خانه از مطب پزشک و جستجو در مغازه برای یافتن تمام محصولات بدون گلوتن باشد.
رژیم غذایی جدید را با جستجو در غذاهایی که در منزل دارید آغاز کنید. بسیاری از مواد غذایی مورد علاقه شما می‌توانند تقریباً بدون گلوتن باشند، که می‌تواند نیاز به جستجو در تمام محصولات خاص را برطرف نماید.
این هارو راحت بخرید و مصرف کنید:

میوه جات
گوشت، ماهی، مرغ
ماهی یا غذاهای دریایی تازه
تخم مرغ

آشامیدنی‌ها
آب میوه 100% طبیعی
قهوه، چای، کاکائو
نوشیدنی‌های ملایم

چربی و روغن
روغن زیتون، کانولا و سبزیجات
روغن ترد کننده شیرینی

لبنیات
شیر(بدون مواد افزودنی)
خامه
پنیر (پنیر عمل آورده)
بیشتر ماست‌ها
کره، مارگارین
خامه پنیر
پنیر روستایی
محصولات منجمد
میوه و سبزیجات
بیشتر بستنی‌ها و شربت‌ها

خوراکهای مختصر
چیپس‌های سیب‌زمینی
چیپس‌های غلات
پاپ کرن
کیک‌های برنج
آجیل‌ها و دانه‌ها
ژله و پودینگ

بسته‌بندیها و کنسروها
میوه‌ها و سبزیجات
تن یا جوجه کنسرو شده
حبوبات خشک شده، عدس، نخودفرنگی
بیشتر حبوبات بو داده شده

غلات و حبوبات
برنج پف داده شده
برنج سفید یا قهوه‌ای
نان غلات/ نان ذرت مکزیکی

ادویه‌جات
مربا، ژله‌ها، مارمالاد
عسل
کره بادام زمینی
نشاسته سیب زمینی یا غله
شربت غلات
شهد (ملاس)
شکر قهوه‌ای یا سفید
ادویه‌جات
نمک‌، فلفل
چاشنی ها، ترشی‌ها، زیتون
سس‌ خردل
سرکه‌های تقطیر شده
بیشتر سالادها
برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی خود را بر اساس غذاهای بدون گلوتن طبیعی شروع نمائید. یک برنامه هفتگی بر اساس این غذاها را طرح‌ریزی نمائید و یک لیست خرید خواربار برای کمک به صرفه‌جویی زمان خرید خود تهیه نمائید.
میتوانید وعده‌های غذایی پیشنهادی زیر را امتحان کنید:
صبحانه:
خامه، غله برنج با آجیل، دانه‌ها و میوه‌های خشک شده
غله برنج پف داده شده ( بخار داده شده) شیر و میوه تازه
میوه و ماست چرب
پنیر محلی با سیب و دارچین
تخم مرغ، پنیر و املت سبزیجات و سیب‌زمینی سرخ کرده و نصف گریپ‌فروت
تخم‌مرغ، گوشت نمک زده یا گوشت بوقلمون

ناهار و شام:
سیب‌زمینی پخته شده با پنیر و سبزیجات
سالاد با سبزیجات ریز شده،‌ بادام تست شده یا تخم آفتاب‌گردان و گوشتهای کم پروتئین (مرغ، تن، ژامبون)
تن ماهی مخلوط شده با سبزیجات و میوه تازه
تخم مرغ پخته با گوشت، مرغ، غذای دریایی و سبزیجات خرد شده با برنج
خوراک ادویه دار با گوشت گاو یا بوقلمون، چیپس ذرت و سبزیجات
گوشت گاو یا جوجه کباب با برنج
خوراک عصرانه:
کیک برنج یا کلوچه‌های برنجی با پنیر و کره بادام زمینی
چیپس‌های ذرت با پنیر آب شده
کرفس با خامه پنیر، کره بادام زمینی یا پنیر
پودینگ، بستنی یا دسرماست با توت فرنگی
سیب پخته
پاپ کرن
در مغازه خواربارفروشی
در اولین گردش در فروشگاه خواربارفروشی به خرید از پیرامون فروشگاه فکر کنید. جایی که غذاهای بدون گلوتن طبیعی را خواهید یافت. به محض اینکه به فروشگاه قدم می گذارید از قسمت محصولات تازه شروع کنید. نیاز نیست نگران چیزی باشید. مواد مغذی غنی، کم‌چربی و کم سدیم میوه‌جات و سبزیجات را بردارید.
سپس بخش گوشت تازه، مرغ و غذاهای دریایی را ببینید. این مواد به طور طبیعی بدون گلوتن هستند. به تهیه سینه بوقلمون تازه و مرغ بریانی برای شام بیاندیشید و سپس بقیه غذا را به همراه نان ذرت مکزیکی برای ناهار مصرف نمائید. زمانی که برای ناهار گوشت و یا سایر گوشتهای عمل آورده را انتخاب می‌کنید، توجه لازم را داشته باشید. گوشت‌های عمل آورده ممکنست حاوی گلوتن به عنوان پرکننده یا طعم دهنده باشند از این رو به برچسب آن دقت نمایید.
بعد از قسمت مواد گوشتی،‌ می‌توانید به قسمت تخم‌مرغ و لبنیات سری بزنید. این محصولات نیز بدون گلوتن هستند. دسرهای غنی از کلسیم و اسنک‌ها، بستنی، ماست و پودینگ ممکنست انتخاب خوبی برای یک رژیم بدون گلوتن باشند. اگر فرزندانتان نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند، پنیر سفت، ماست و شیر بدون گلوتن را امتحان کنید. برچسب‌های بدون لاکتوز نیز در محصولات لبنی بکار می روند.
در حین گردش در مغازه خواربارفروشی به دنبال اینها باشید:
نان ذرت مکزیکی
حبوبات خشک شده
ادویه‌جات و گیاهان خوراکی
کره بادام زمینی
روغن سرخ کردنی ( کانولا و روغن زیتون چربی‌های اشباع کمتری دارند و حاوی چربی اشباع سالمی هستند)
همانطور که تقاضا برای محصولات بدون گلوتن افزایش می‌یابد بسیاری از خواربار فروشی‌ها محصولات بیشتری که خصوصاً بدون گلوتن هستند را عرضه می‌نمایند. جهت تهیه ماکارونی برنج و کلوچه به قسمت آسیایی فروشگاه در فروشگاههای بین‌المللی نگاه کنید. بخش محصولات حیوانی یا غذای سالم، جهت تهیه پاستای بدون گلوتن، آرد و محصولات پختنی را بررسی نمایید.
 مغازه‌های غذای سالم اختصاصی به طور مشخص غذاهای بدون گلوتن را در قسمت غذاهای منجمد نگهداری می‌کنند.


         
مشاهده ی آخرین مقالات در وب سایت جدید ایده آل به آدرس



www.clinic-ideal.ir







تماس برای گرفتن اطلاعات
بیشتر در خصوص لیزر واژینال (فمی


لیفت)کرایولیپولیز-لیپوماتیک-بادی
جت-اولترازد




کویتیشن-شاک ویو
_رادیوفرکانسی






رژیمهای
استاندارد کاهش و افزایش وزن




با







44483079
09199090683








صفحه ایسنتاگرام ایده آل


Clinic__ideal




  • سامان | اخبار