تاريخ : ۱۳٩٥/٦/۱ | ۱٢:٤٧ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

مبارزه با بیماریهای قلبی با رژیم مدیترانه ای

 

رژیم مدیترانه ای یکی از سرآمدترین رژیمهایی ست که امروزه به دلیل جنبه های مختلف سلامتی بخصوص سلامت قلب و عروق و قندخون بر سر زبانها افتاده است از  مواد اصلی تشکیل ‌دهنده ی این رژیم میتوان به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک اشاره کرد و درواقع بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها ، کلسترول و تری‌گلیسیرید و به طورکلی فشار خون کاهش پیدا می‌کند و درواقع سلامت فرد را تضمین می کند .

 

در رژیم مدیترانه ای گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم بسیار کمی دارند و اغلب فقط در مقادیر کم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند مثل مصرف هفتگی غذاهای دریایی که البته این مسئله در کنار استفاده بالا از سبزیجات جزو رازهای سلامت این رژیم است .

 

تحقیقات نشان داده است که  : میزان کلی ابتلا به سرطان در بین کسانی که کاملا به رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌ پایبند هستند بسیار کمتر است ، تحقیق دیگری نشان داد که استفاده از این نوع مواد‌غذایی باعث می‌شود سرعت تحلیل مغزی در اثر بالا رفتن سن کمتر شود و میزان شناخت و ادراک فرد حتی در سنین بالاتر هم طبیعی بماند و کاهش کمتری داشته باشد.

 

نکته ی مهم در این رژیم تنها میزان بالای ویتامین‌ها ، موادمعدنی ، فیبر و چربی‌های غیراشباع که بدنه اصلی این رژیم را تشکیل می‌دهند نیست بلکه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در بقیه انواع غذاهای طبیعی و سبزی‌ها هستند و به سلامت این رژیم غذایی و خاصیت ضد‌سرطان بودن آن کمک می‌کند.

 به غیر از انواع عناصر سالمی که در این رژیم غذایی وجود دارد علت دیگر سالم بودن این رژیم موارد ممنوع در این رژیم است ، در رژیم مدیترانه‌ای‌ خبری از انبوه شکرها و مواد شیرین غنی شده ؛ چربی‌های ترانس ، لبنیات پرچرب ، گوشت قرمز و غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده نیست ؛ میان وعده‌ها هم در این برنامه غذایی به جای ساندویچ‌ها و چیپس‌ها و… که در برنامه غذایی غربی دیده می‌شود بیشتر از میوه‌ها و غذاهای سبک تشکیل شده است و باعث می‌شود کالری اضافه به بدن وارد نشود.

 علاوه بر این در این رژیم سعی میشود  بخش اعظمی از وعده‌های غذایی‌ با کاهو، سالاد و ماهی به ویژه  ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا که چربی بیشتری دارند پر شود  و برای میان وعده‌ها هم غلات و مغزدانه‌هایی مثل آجیل مصرف شود و برای چاشنی به غذاها روغن زیتون و سرکه بالزامیک اضافه شود.

 بطورکلی تعداد واحدها و مواد خوراکی در رژیم مدیترانه ای را میتوان به صورت مقابل تقسیم بندی کرد: گوشت و شیرینی‌ها (کمتر مصرف شود) ، مرغ ، تخم‌مرغ ، پنیر و لبنیات (وعده‌های متوسط روزانه یا هفتگی) ، ماهی و غذاهای دریایی ( زیاد مصرف شود حداقل 2بار در هفته) ، و میوه‌ها ، سبزی‌ها ، حبوبات و غلات ، روغن زیتون ، لوبیا ، مغزدانه‌ها ، کاهو و چاشنی‌ها (‌هر روز به‌عنوان پایه اصلی وعده‌ها مصرف شود).

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/٢٠ | ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

سماق معجزه ی طبیعی درمان چاقی و دیابت

برای گیاه سماق در طب سنتی و حتی طب نوین تغذیه خواص بیشماری نسبت داده شده است به طوری که این ادویه ی خوشمزه جزو پایه ی ثابت یکسری غذاها مثل چلوکباب در سفره های ایرانی است .

ویتامین ث و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سماق باعث خاصیت انتی اکسیدانی این ماده ی غذایی شده و کمک به دفع رادیکالهای ازاد و سموم بدن میکند و از بروز سکته و بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند .

سماق به دلیل وجود ترکیبی به متیل  نام گالیک اسید یک ضد میکروب قوی محسوب میشود و به ضدعفونی بدن کمک میکند و همچنین خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و موجب کاهش تب و  اثار التهابی میشود و همچنین  از اسهال صفراوی و
مزمن و اسهال خونی و خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد.

یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف دیابت، ترکیب شدن گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است که منجر به تغییر عملکرد ساختار شیمیایی این پروتئین ها می شود و سماق تا ۸۱ درصد بروز این فرایند را متوقف می نماید به همین خاطر میتوان سماق را یک عامل مهم در کنترل دیابت دانست .

اگر در رژیمهای کاهش وزن و لاغری هستید مصرف این ماده ی غذایی به شما میتواند کمک کند برای مثال در سالاد ها و یا ماست خود به عنوان یک چاشنی و یا طعم دهنده میتوانید از سماق استفاده کنید . البته باید دقت کنید مصرف سماق در حجمهای بالا مثلا به صورت دمنوش سماق ممکن است باعث افت قند خون شما و به دنبال آن پرخوری شما نیز بشوند بنابراین در مصرف آن باید حد اعتدال را رعایت کنید واین ماده ی ارزشمند در حد یک قاشق به عنوان چاشنی و طعم دهنده به غذای شما میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد . 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/۱٢ | ٢:٥٦ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

بیواسکن تحولی نوین در آنالیز بدن

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و به دلیل رشد بیماریهای مزمن در جوامع کنونی ، لزوم پیشگیری به موقع و صحیح از بیماریها و اختلالات ارگانهای بدن کاملا حس میشود چراکه با پیشگیری صحیح و به موقع میتوان قدم های بعدی را در راستای درمان و جلوگیری به درستی و با موفقیت برداشت. بیو اسکن یه دستگاه انالیزگر دقیق و کامل برای ارزیابی ارگانهای بدن است که امروزه از آن کمک میگیرند .

بیو اسکن روشی نوین در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها و تداخلات عملکردی در ارگانهای بدن  است . فشار خون، کم کاری و پرکاری تیرویید ،مشکلات قلب و عروق ،نارسایی کبد و کلیه ،اختلالات تغذیه و چاقی مفرط و سوتغذیه ،اختلالا ت رشد و پوکی استخوان و بیماری های عفونی از جمله موارد تحت بررسی با این دستگاه است .

بیو اسکن جزو معدود انالیزرهایی است که اندازه‌گیری میزان پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، پتاسیم ،روی ،آهن و تمام ویتامینها (گروه B ، C،  D ،E ، A، k ) را انجام میدهد و در صورت کمبود به راهکارهای تغذیه ای مربوطه هم اشاره میکند .

تستهای تخصصی برای بانوان و آقایان و حتی کودکان از جمله کارکردهای دیگر بیو اسکن است و از این دست انالیزها باید به تست عملکرد تخمدان و رحم ، عملکرد پروستات و بیش فعالی در کودکان اشاره کرد.

مکانسیم عمل بیو اسکن به صورتی است که با هدایت جریان الکتریکی بسیار ضعیفی که از طریق یک الکترود، ارسال و دریافت می‌شود تمام ارگانهای بدن و تغییرات ظاهر شده در بافت‌های مختلف را می‌تواند به صورت دسته بندی شده ارائه کند و وضعیت تغذیه و سلامت فرد را پیش بینی کند .

 

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/٥ | ٤:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

پوستی شفاف و جوان با تغذیه ی صحیح

 

 

امروزه یکی از اساسی ترین تمایلات افراد برای جوانی و شادابی پوست صورت و در عین تناسب اندام و لاغری است . همه دنبال این هستن که چطور در کنار یک رژیم لاغری و کاهش وزن ،بافت صورت خود را از دست ندهند و صورتی تو پر و جوان داشته باشند . یک راه برای جوانسازی پوست ،تحریک بدن به کلاژن سازی طبیعی است . کلاژن نوعی پروتئین است که با افزایش سن از میزان آن کاسته می‌شود و عوارضی مانند شلی و چین و چروک‌های پوستی به دنبال دارد.  وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج شل و چروک‌ها نمایان می‌شود، به همین دلیل نقشی که این ترکیب پروتئینی در زیبایی و جوانی دارد بسیار حائز اهمیت است .

چه مواد غذایی حاوی کلاژن هستند ؟

سیر به دلیل دو ماده ی اسید لیپوئیک و تورینی که دارد به بازسازی الیاف کلاژن آسیب دیده کمک می کند،سفیده تخم مرغ هر دو لیزین و پرولین را دارد بنابراین اضافه کردن سفیده تخم مرغ به رژیم غذایی خود می تواند از تولید طبیعی کلاژن در بدن حمایت کند و برای کسانی که رژیم گیاهی دارند و ترکیب محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و یا گوشت بدون چربی را دوست ندارند آجیل بخصوص بادام زمینی دارای پروتئین لیزین است. همچنین میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت که سرشار از ویتامین C هستند توانایی در کمک به آمینو اسیدهای لیزین و پرولین برای تبدیل شدن به کلاژن را دارند. آنتی اکسیدان ویتامین C همچنین در کمک به خنثی کردن رادیکال های آزاد که سبب شکستن کلاژن و الاستین در پوست است بسیار مهم می باشند. سبزیجات برگ سبز هم مثل اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین Cمی باشد و می تواند تولید کلاژن را برگردانند یکی دیگر از مواردی که در تولید کلاژن تاثیر گزار است سویا و فرآورده های آن مثل شیر سویا یا پنیر سویا است سویا دارای جنیستین ( هورمون گیاهی است با خاصیت آنتی اکسیدان ) است که باعث تولید کلاژن شده و به جلوگیری از آنزیم هایی، مانند MMP ها کمک می کند و از پیری پوست نیز جلوگیری می نماید.

برای پرشدن بافت صورت از چه ماسکهایی میتوان استفاده کرد ؟

تمام ماسکهای خانگی که حاوی آب میان بافتی بالایی هستند . مثل سیب زمینی رنده شده ،مخلوط خیار رنده شده و گلاب و جوانه ها . تمام این ماسکها به مدت 30 تا 45 دقیقه روی پوست تاثیر معجزه اسایی در جوانسازی و شادابی صورت میگذارد . 

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٤/۳٠ | ۱۱:۱۳ ‎ب.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

آیا هوش با تغذیه افراد ارتباطی دارد ؟

 بله هوش و استعداد هر شخص با تغذیه ی او ارتباط مستقیم داردو امروزه شواهد زیادی برای اثبات این ارتباط وجود دارد ، به همین علت است که متخصصین تغذیه به خوردن غذاهای مقوی و ویتامینها مادران باردار را تشویق میکنند چراکه معتقدند تغذیه و بطور کالی عادات غذایی در هوش جنین تاثیر بسزایی دارد .

کدام مواد مغذی و چه غذاهایی در تقویت فعالیتهای فکری تاثیر دارد ؟

انواع ویتامینها و املاح در فعالیتهای فکری و هوش و استعداد فکری تاثیر دارند مثل: انواع ریز مغذیها ، آهن و اسید فولیک که در جذب ویتامین c هم موثرند، از منابع خوب آهن نیز به انواع غذاهای گوشتی ، تخم مرغ، حبوبات ، خشک بار ، میوه های خشک مثل انجیر و هلو ، سبزیجات برگ سبز ، اسفناج و مغزها اشاره کرد و از منابع خوب اسید فولیک هم باید به منابع گوشتی ، سبزیجات و مغزها اشاره نمود در جگر هم می توان به مقدار کافی همه منابع مورد نیاز را یافت .ویتامین دی و پروتئین هم از مواردی است که در صورت کاهش آنها رشد مغزی خوبی در پی نخواهد بود . از دیگر ریز مغذی ها به روی اشاره می شود که در صورت کاهش آن رشد مغزی با اخلال روبرو خواهد شد در مناطقی که خاک آن مقدار روی لازم را ندارد مشاهده شده که کودکان از ضریب هوشی بالائی برخوردار نیستند از منابع خوب روی می توان به انواع سبزیجات بخصوص سبزیجات ریشه ای ،پیاز ، غذاهای دریائی بخصوص ماهی های آبهای شور اشاره کرد.

ایا تغذیه قبل از بارداری در هوش جنین تاثیر دارد ؟

بله صددر صد .همانطور که به عینه میبینم در مناطقی که زنان و دختران از سوتغذیه رنج میبرند وقتی به سن بارداری می رسند وضع حمل راحتی نخواهند داشت و جنین در این مادران به خوبی تغذیه نمیشود و اغلب این افراد صاحب کودکانی میشوند که در سنین بلوغ رشد مناسبی از لحاظ عقلی و جسمی ندارند و از طرفی دیگر دختران و زنانی که در دوره ی قبل از بارداری خود از لحاظ تغذیه ای در مرحله ی خوبی به سر می بردند و ویتامینها و مینرال های آنان در محدوده نرمال بوده در حین بارداری هم به مراتب حال بهتری داشتند و نوزادی با وزن و حال جسمی ایده ال به دنیا اوردند .

چه گیاهان دارویی در تقویت هوش موثرند ؟

جینکوبیلوبا یکی از معروف‌ترین‌ها برای تقویت مغز و حافظه است این گیاه توانایی یادگیری را بهبود می‌دهد و عملکرد حافظه را بهتر می‌کند. مریم‌گلی هم برای تقویت حافظه مفید است. این گیاه مدیترانه‌ای با آن گل‌های آبی صورتی رنگ خود خواصی دارد که از دوره‌ی باستان طرفدار داشته است. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و "التهاب مخاط" استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها مریم گلی برای تقویت حافظه مفید است به طوری که در تهیه‌ی داروهای مربوط به "آلزایمر" استفاده می‌شود.چای نیز از آن گیاهان مفید برای حافظه کوتاه مدت و همچنین حافظه‌ی طولانی مدت است. خواص آنتی‌اکسیدانی آن پیری را به تاخیر می‌اندازد و با برخی از بیماری‌های این دوره یعنی "پارکینسون" و آلزایمر مقابله می‌کند.جینسنگ هم برای تقویت حافظه، بالا بردن قدرت تمرکز و همچنین بهبود قدرت درک افراد مفید است.

ایا استفاده از رژیم غذایی غلط در ضریب هوشی تاثیری دارد ؟

چنانچه رژیم غذایی بدون متخصص تغذیه طرح ریزی شود و خودسرانه شکل گیرد در آن اختلالات ویتامینها و مواد معدنی به چشم می خورد که این اختلالات منجر به مشکلات زیادی میشود و چنانچه از لحاظ مواد غذایی که در هوش و حافظه تاقیر دارد فقیر باشد قطعا منجر به اختلال در حافظه می شود .

چه بخوریم تا باهوش تر شویم ؟

اسفناج به دلیل آنزیم های موجود در برگ هایش موجب تقویت هوش و حافظه می شود. اسفناج سرشار از فولیک اسید است  ،قهوه نیز از  آنتی اکسیدان ها، آمینواسید، ویتامین و مینرال ای زادی برخوردار است به ویژه اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید برای تقویت حافظه بسیار مفید است. قهوه همچنین ضد آلزایمر است و با مصرف مداوم آن دچار آلزایمر نخواهید شد، غلاتی مانند سویا، لوبیا، نخود فرنگی و عدس از روغن بسیار مفیدی برخوردارند که برای تقویت حافظه مفید و لازم است.میوه و سبزیجات نیز دارای آنتی اکسیدان های بسیار مفیدی برای بدن هستند و خوردن آنها موجب تقویت حافظهمی شود .انبه نیز از میوه هایی است که خوردن آن موجب تقویت حافظه می شود . این میوه دارای بافت های چربی است اما خوردن آن باعث می شود که گردش خون تسریع شود. هنگامی که گردش خون سریع تر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد .ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع تر سلول های مغز و در نتیجه باعث تقویت حافظه می شود. ماهی برای عارضه قلبی نیز مفید است. تاثیر شکلات تلخ نیز در تقویت حافظه امروزه اثبات شده است .

 



  • سامان | اخبار