تاريخ : ۱۳٩٥/٦/۱٥ | ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

بهترین روغنهای مصرفی کدامند ؟

 

این سوال شاید ذهن بسیاری را درگیر خود کرده باشد که به واقع کدام روغن کیفیت بهترین برای پخت پز در کنار سلامتی دارد ؟ به راستی کیفیت روغن مصرفی در ایجاد بیماریهای مزمن مثل بیماریهای قلبی عروقی و انواع سرطانها تا چه حد تاثیر گذار است ؟

برای پخت و پز روغن جامد بهتر است یا مایع ؟

طبیعتا روغن مایع به دلیل چربیهای غیراشباعی که دارد بهترین گزینه برای پخت و پز محسوب میشود و روغن نباتی جامد به دلیل داشتن چربی های اشباع شده در مقایسه با روغن خوراکی مایع درواقع باعث  مسدود شدن عروق می شود و خطر حملات قلبی را بالاتر می برد.

فرق بین روغنهای سرخ کردنی با روغن مایع در چیست ؟

 روغن‌های مایع برای برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و پایین آوردن چربیهای بد و کلسترول خون و بسیار خوب هستند اما در اثر حرارت بالا برای سرخ کردن، این روغن‌ها تغییر ماهیت می‌دهند و تبدیل به اسید چرب ترانس‌دار می‌شوند به همین دلیل استفاده از این روغن‌ها برای سلامت قلب و عروق مفید نیستند و مصرف روغن‌های مخصوص سرخ‌کردن در اینگونه موارد توصیه می‌شود. تحمل این روغن‌ها دربرابر حرارت بالاتر است و خیلی دیرتر از روغن‌های مایع معمولی تغییر ماهیت می‌دهند. البته روغن‌های سرخ‌کردنی از نظر تغذیه‌ای کیفیت پایین‌تری نسبت به روغن‌های مایع عادی دارند و برای پخت و پز بهتر است استفاده نشوند ، اما به هر حال روغن‌های سرخ‌کردنی از روغن‌های جامد در جایگاه بهتری هستند.

مصرف روغن دنبه و روغن زرد ایا مشکلی دارد ؟

اسید آراشیدونیک روغنهای حیوانی سبب افزایش HDL و کاهش LDL می شود و از این لحاظ میتوان به مفید بودن این دست روغنها اشاره کرد ولی باید تاکید کرد به طور کلی چربی های جامد حاوی اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند و اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری های قلبی- عروقی می باشد و این بیماری رابطه ی مستقیم با نحوه ی تغذیه و مصرف چربی دارد.

آیا کره گیاهی و مارگارین واقعیت دارد و سالم هستند ؟

درواقع به به کره ای که از روغن گیاهی تهیه می شود، مارگارین می گویند. ولی پایه اصلی آن شیر نیست. این محصول اغلب از انواع روغن های نباتی تهیه می شود و طبیعتا به صراحت میتوان گفت این کره فاقد ویتامین های موجود در شیر بوده و از لحاظ املاحی چون آهن، روی و مس فقیر است و متاسفانه برخلاف تصور  مردم که فکر میکنند این نوع کره فاقد کالری و یا انرژی است باید گفت این کره هم مثل پسایر روغنها حاوی انرژی بالایی است و هر گرم آن ،9 کیلوکالری انرژی دارد و متاسفانه نکته ی قابل تامل در این کره ها میزان بالای اسید چرب ترانس در آنهاست . به دلیل آن که اسیدهای چرب غیراشباع روغن های گیاهی طی فرآیند های حرارتی و هیدروژنه به چربی های اشباع تبدیل و از فرم طبیعی خود خارج می شوند، بر میزان چربی اشباع ترانس محصول تولیدی افزوده شده و مصرف زیاد آن می تواند موجب افزایش کلسترول بد خون شود و برای بیماران قلبی ـ عروقی، کبدی و مبتلایان به تری گیلیسیرید و کلسترول بالا مضرباشد.

از طرفی مصرف طولانی مدت اسیدهای چرب ترانس می تواند با تضعیف سیستم ایمنی بدن، التهاب و واکنش های آلرژیک را در مصرف کننده ایجاد کند.

 

.

آیا روغن زیتون را برای پخت و پز مناسب میدانید ؟

 روغن زیتون یا به عبارت دیگر طلای مایع ! به علت دارا بودن چربی های غیر اشباع MUFA باعث اتساع سرخرگ ها شده و از این طریق باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی و ابتلا به فشار خون بالا می شود و قطعا به همین علت یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب پخت و پز شماست . همچنین روغن زیتون به علت دارا بودن دو انتی اکسیدان مهم به نامهای پلی فنول ها و فلاوونوئیدها یکی از بهترین ترکیبها برای کاهش استرسهای اکسیداتیو و درواقع پیشگیری از سرطانهاست .همچنین این که این روغن به دلیل عملکرد محافظتی که برای معده ایجاد میکند این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کندو سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند و از یبوست و مسکلات روده ای هم جلوگیری میکند .

نظر شما راجع به روغن کنجد چیست ؟

 یکی دیگر از انواع روغنی که  در لیست بهترینها قرار میدهیم ؛روغن کنجد است . در واقع روغن کنجد منبع غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است و به همین علت از علائم متداول پیری پوست جلوگیری می کند. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد. از مهم ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش ، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

 از دیگر فواید روغن کنجد میتوان به کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون و جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز اشاره کرد . همچنین ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر و کلسترول خون جلوگیری می‌کند و به دلیل اینکه  تحریک پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند از این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک استفاده می‌شود.

 

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٦/۱ | ۱٢:٤٧ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

مبارزه با بیماریهای قلبی با رژیم مدیترانه ای

 

رژیم مدیترانه ای یکی از سرآمدترین رژیمهایی ست که امروزه به دلیل جنبه های مختلف سلامتی بخصوص سلامت قلب و عروق و قندخون بر سر زبانها افتاده است از  مواد اصلی تشکیل ‌دهنده ی این رژیم میتوان به میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک اشاره کرد و درواقع بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها ، کلسترول و تری‌گلیسیرید و به طورکلی فشار خون کاهش پیدا می‌کند و درواقع سلامت فرد را تضمین می کند .

 

در رژیم مدیترانه ای گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم بسیار کمی دارند و اغلب فقط در مقادیر کم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند مثل مصرف هفتگی غذاهای دریایی که البته این مسئله در کنار استفاده بالا از سبزیجات جزو رازهای سلامت این رژیم است .

 

تحقیقات نشان داده است که  : میزان کلی ابتلا به سرطان در بین کسانی که کاملا به رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌ پایبند هستند بسیار کمتر است ، تحقیق دیگری نشان داد که استفاده از این نوع مواد‌غذایی باعث می‌شود سرعت تحلیل مغزی در اثر بالا رفتن سن کمتر شود و میزان شناخت و ادراک فرد حتی در سنین بالاتر هم طبیعی بماند و کاهش کمتری داشته باشد.

 

نکته ی مهم در این رژیم تنها میزان بالای ویتامین‌ها ، موادمعدنی ، فیبر و چربی‌های غیراشباع که بدنه اصلی این رژیم را تشکیل می‌دهند نیست بلکه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در بقیه انواع غذاهای طبیعی و سبزی‌ها هستند و به سلامت این رژیم غذایی و خاصیت ضد‌سرطان بودن آن کمک می‌کند.

 به غیر از انواع عناصر سالمی که در این رژیم غذایی وجود دارد علت دیگر سالم بودن این رژیم موارد ممنوع در این رژیم است ، در رژیم مدیترانه‌ای‌ خبری از انبوه شکرها و مواد شیرین غنی شده ؛ چربی‌های ترانس ، لبنیات پرچرب ، گوشت قرمز و غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده نیست ؛ میان وعده‌ها هم در این برنامه غذایی به جای ساندویچ‌ها و چیپس‌ها و… که در برنامه غذایی غربی دیده می‌شود بیشتر از میوه‌ها و غذاهای سبک تشکیل شده است و باعث می‌شود کالری اضافه به بدن وارد نشود.

 علاوه بر این در این رژیم سعی میشود  بخش اعظمی از وعده‌های غذایی‌ با کاهو، سالاد و ماهی به ویژه  ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا که چربی بیشتری دارند پر شود  و برای میان وعده‌ها هم غلات و مغزدانه‌هایی مثل آجیل مصرف شود و برای چاشنی به غذاها روغن زیتون و سرکه بالزامیک اضافه شود.

 بطورکلی تعداد واحدها و مواد خوراکی در رژیم مدیترانه ای را میتوان به صورت مقابل تقسیم بندی کرد: گوشت و شیرینی‌ها (کمتر مصرف شود) ، مرغ ، تخم‌مرغ ، پنیر و لبنیات (وعده‌های متوسط روزانه یا هفتگی) ، ماهی و غذاهای دریایی ( زیاد مصرف شود حداقل 2بار در هفته) ، و میوه‌ها ، سبزی‌ها ، حبوبات و غلات ، روغن زیتون ، لوبیا ، مغزدانه‌ها ، کاهو و چاشنی‌ها (‌هر روز به‌عنوان پایه اصلی وعده‌ها مصرف شود).

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/٢٠ | ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

سماق معجزه ی طبیعی درمان چاقی و دیابت

برای گیاه سماق در طب سنتی و حتی طب نوین تغذیه خواص بیشماری نسبت داده شده است به طوری که این ادویه ی خوشمزه جزو پایه ی ثابت یکسری غذاها مثل چلوکباب در سفره های ایرانی است .

ویتامین ث و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سماق باعث خاصیت انتی اکسیدانی این ماده ی غذایی شده و کمک به دفع رادیکالهای ازاد و سموم بدن میکند و از بروز سکته و بیماریهای قلبی و عروقی جلوگیری می کند .

سماق به دلیل وجود ترکیبی به متیل  نام گالیک اسید یک ضد میکروب قوی محسوب میشود و به ضدعفونی بدن کمک میکند و همچنین خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و موجب کاهش تب و  اثار التهابی میشود و همچنین  از اسهال صفراوی و
مزمن و اسهال خونی و خلط خونی از سینه جلوگیری میکند و خونریزی را بند می آورد.

یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف دیابت، ترکیب شدن گلوکز با پروتئین های حیاتی بدن است که منجر به تغییر عملکرد ساختار شیمیایی این پروتئین ها می شود و سماق تا ۸۱ درصد بروز این فرایند را متوقف می نماید به همین خاطر میتوان سماق را یک عامل مهم در کنترل دیابت دانست .

اگر در رژیمهای کاهش وزن و لاغری هستید مصرف این ماده ی غذایی به شما میتواند کمک کند برای مثال در سالاد ها و یا ماست خود به عنوان یک چاشنی و یا طعم دهنده میتوانید از سماق استفاده کنید . البته باید دقت کنید مصرف سماق در حجمهای بالا مثلا به صورت دمنوش سماق ممکن است باعث افت قند خون شما و به دنبال آن پرخوری شما نیز بشوند بنابراین در مصرف آن باید حد اعتدال را رعایت کنید واین ماده ی ارزشمند در حد یک قاشق به عنوان چاشنی و طعم دهنده به غذای شما میتواند بهترین عملکرد را داشته باشد . 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/۱٢ | ٢:٥٦ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

 

بیواسکن تحولی نوین در آنالیز بدن

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و به دلیل رشد بیماریهای مزمن در جوامع کنونی ، لزوم پیشگیری به موقع و صحیح از بیماریها و اختلالات ارگانهای بدن کاملا حس میشود چراکه با پیشگیری صحیح و به موقع میتوان قدم های بعدی را در راستای درمان و جلوگیری به درستی و با موفقیت برداشت. بیو اسکن یه دستگاه انالیزگر دقیق و کامل برای ارزیابی ارگانهای بدن است که امروزه از آن کمک میگیرند .

بیو اسکن روشی نوین در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها و تداخلات عملکردی در ارگانهای بدن  است . فشار خون، کم کاری و پرکاری تیرویید ،مشکلات قلب و عروق ،نارسایی کبد و کلیه ،اختلالات تغذیه و چاقی مفرط و سوتغذیه ،اختلالا ت رشد و پوکی استخوان و بیماری های عفونی از جمله موارد تحت بررسی با این دستگاه است .

بیو اسکن جزو معدود انالیزرهایی است که اندازه‌گیری میزان پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، پتاسیم ،روی ،آهن و تمام ویتامینها (گروه B ، C،  D ،E ، A، k ) را انجام میدهد و در صورت کمبود به راهکارهای تغذیه ای مربوطه هم اشاره میکند .

تستهای تخصصی برای بانوان و آقایان و حتی کودکان از جمله کارکردهای دیگر بیو اسکن است و از این دست انالیزها باید به تست عملکرد تخمدان و رحم ، عملکرد پروستات و بیش فعالی در کودکان اشاره کرد.

مکانسیم عمل بیو اسکن به صورتی است که با هدایت جریان الکتریکی بسیار ضعیفی که از طریق یک الکترود، ارسال و دریافت می‌شود تمام ارگانهای بدن و تغییرات ظاهر شده در بافت‌های مختلف را می‌تواند به صورت دسته بندی شده ارائه کند و وضعیت تغذیه و سلامت فرد را پیش بینی کند .

 

 



تاريخ : ۱۳٩٥/٥/٥ | ٤:۱٠ ‎ق.ظ | نویسنده : پروانه کاظمی

پوستی شفاف و جوان با تغذیه ی صحیح

 

 

امروزه یکی از اساسی ترین تمایلات افراد برای جوانی و شادابی پوست صورت و در عین تناسب اندام و لاغری است . همه دنبال این هستن که چطور در کنار یک رژیم لاغری و کاهش وزن ،بافت صورت خود را از دست ندهند و صورتی تو پر و جوان داشته باشند . یک راه برای جوانسازی پوست ،تحریک بدن به کلاژن سازی طبیعی است . کلاژن نوعی پروتئین است که با افزایش سن از میزان آن کاسته می‌شود و عوارضی مانند شلی و چین و چروک‌های پوستی به دنبال دارد.  وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست کاهش می‌یابد و پوست به تدریج شل و چروک‌ها نمایان می‌شود، به همین دلیل نقشی که این ترکیب پروتئینی در زیبایی و جوانی دارد بسیار حائز اهمیت است .

چه مواد غذایی حاوی کلاژن هستند ؟

سیر به دلیل دو ماده ی اسید لیپوئیک و تورینی که دارد به بازسازی الیاف کلاژن آسیب دیده کمک می کند،سفیده تخم مرغ هر دو لیزین و پرولین را دارد بنابراین اضافه کردن سفیده تخم مرغ به رژیم غذایی خود می تواند از تولید طبیعی کلاژن در بدن حمایت کند و برای کسانی که رژیم گیاهی دارند و ترکیب محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و یا گوشت بدون چربی را دوست ندارند آجیل بخصوص بادام زمینی دارای پروتئین لیزین است. همچنین میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت که سرشار از ویتامین C هستند توانایی در کمک به آمینو اسیدهای لیزین و پرولین برای تبدیل شدن به کلاژن را دارند. آنتی اکسیدان ویتامین C همچنین در کمک به خنثی کردن رادیکال های آزاد که سبب شکستن کلاژن و الاستین در پوست است بسیار مهم می باشند. سبزیجات برگ سبز هم مثل اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین Cمی باشد و می تواند تولید کلاژن را برگردانند یکی دیگر از مواردی که در تولید کلاژن تاثیر گزار است سویا و فرآورده های آن مثل شیر سویا یا پنیر سویا است سویا دارای جنیستین ( هورمون گیاهی است با خاصیت آنتی اکسیدان ) است که باعث تولید کلاژن شده و به جلوگیری از آنزیم هایی، مانند MMP ها کمک می کند و از پیری پوست نیز جلوگیری می نماید.

برای پرشدن بافت صورت از چه ماسکهایی میتوان استفاده کرد ؟

تمام ماسکهای خانگی که حاوی آب میان بافتی بالایی هستند . مثل سیب زمینی رنده شده ،مخلوط خیار رنده شده و گلاب و جوانه ها . تمام این ماسکها به مدت 30 تا 45 دقیقه روی پوست تاثیر معجزه اسایی در جوانسازی و شادابی صورت میگذارد . 

 



  • سامان | اخبار